Des de Ferro-Ibèric Final fins a Ferro-Ibèric Final ( -200 / -50 )
Tipus de jaciment
Lloc d'habitació sense estructures
Protecció: Declarat BCIN
Classificació: Monument històric
Núm. de Registre/Catàleg: 532-MH
Descripció
La Muga és una muntanya formada per dos cims paral.lels i separats per una petita depressió, que es situa al nord de la muntanya del Mas Canyís, formant part de la serralada que impedeix la relació entre la costa del Penedès (en els termes de Calafell i Cunit) i la plana interior penedesenca.
L'accés es realitza per un camí que surt de la carretera Bellvei-Calafell i que porta fins el cim on es troba un mas enrunat, reconvertit en castell segons gustos modernistes.
En la vessant SE (cara al mar), escalonada mitjançant aterrassaments (ocupats per vinya o en guaret), es pot observar la presència de ceràmica ibèrica, i segons X. Virella (1974) "A la vessant que dona al fons de la 'Llopatera' és abundant la ceràmica iberorromana: molta ceràmica comuna, algunapintada amb cercles concèntrics, 4 fragments de ceràmica campaniana i alguns bocins de ceràmica indígena amb molt desgreixant"
Separat per la depressió esmentada es troba l'altre cim, ocupat per un bosc de pins i restes d'aterrassaments abandonats. En aquest lloc es troba una gran cisterna retallada en la roca, amb unes mides aproximades de 15 x 8m. i una profunditat de 2m., excepte en el costat sud, on arriba als 2'5m. La seva cronologia no es pot precisar, donada la manca de cap altre element d'identificació.
Durant la prospecció realitzada dins el marc de l'Estudi del Paisatge Arqueològic Antic a la Cossetània Oriental, es localitzà, en uns camps aterrassats al sud de la casa, solei de la Muga, molta ceràmica ibèrica comuna a torn, 1 fragment sense forma de ceràmica campaniana A, 1 fragment de vora d'àmfora itàlica Dr. 1 B i 1 fragment sense forma d'àmfora itàlica. La dispersió de les ceràmiques és de 65 x 47 m.
Les conclusions dels investigadors és que es tracta d'un possible establiment rural ibero-romà, potser amb alguna funció de vigilància de límits, que existia en els segles II-I aC., sense més precisions.La Muga és una muntanya formada per dos cims paral.lels i separats per una petita depressió, que es situa al nord de la muntanya del Mas Canyís, formant part de la serralada que impedeix la relació entre la costa del Penedès (en els termes de Calafell i Cunit) i la plana interior penedesenca.
L'accés es realitza per un camí que surt de la carretera Bellvei-Calafell i que porta fins el cim on es troba un mas enrunat, reconvertit en castell segons gustos modernistes.
En la vessant SE (cara al mar), escalonada mitjançant aterrassaments (ocupats per vinya o en guaret), es pot observar la pr...
Estat de Conservació Desconegut
Anys
Tipus intervenció
2000
Projecte d'investigació, Prospecció
Documentació
Classe
Comentari
Memòries i informes
Memòria prospeccions al Baix Penedès. Projecte "Estudi del Paisatge Arqueològic Antic a la Cossetània Oriental" 1999 i 2000.